Wykorzystaj potencjał podstawy programowej w zakresie promowania wartości różnorodności, równości oraz anty-dyskryminacji. Zorganizuj w swojej szkole lekcję o niepełnosprawnych sensorycznie. Zaproś ludzi z niepełnosprawnością, którzy swoim życiem pokazują, że to nie problem i łamią stereotypy o niepełnosprawnych. Użalanie się nad sobą jest dla nich najbardziej nużącym, bezproduktywnym i niewdzięcznym zajęciem, jakie można sobie wyobrazić, więc szkoda na nie czasu.
Spis treści:
ODBIORCY ZAJĘĆ:
- Uczniowie szkół podstawowych.
- Uczniowie szkół gimnazjalnych.
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych.
TEMATYKA LEKCJI o niepełnosprawności:
- Problematyka osób niepełnosprawnych sensorycznie (niewidomi, słabowidzący, głuchoniewidomi, słabosłyszący, niesłyszący).
CELE ZAJĘĆ:
- Zdobycie, poszerzenie i ugruntowanie wiedzy na temat problemów osób niepełnosprawnych sensorycznie.
- Niwelowanie negatywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych sensorycznie, poprzez m.in. przekazanie informacji jak należy się zachowywać w stosunku do osób niepełnosprawnych (niewidomych, słabowidzących, głuchoniewidomych, Słabosłyszących, niesłyszących).
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych sensorycznie.
- Zapoznanie się z różnymi, alternatywnymi wobec mowy sposobów komunikowania się z osobami niepełńosprawnymi sensorycznie.
- Zmniejszenie dystansu wobec osób niepełnosprawnych sensorycznie.
METODY WYKORZYSTYWANE W TRAKCIE ZAJĘĆ:
- oparte na działaniu,
- obserwacji,
- przeżywaniu,
- słowno – poglądowe.
FORMY PRACY W TRAKCIE LEKCJI O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SENSORYCZNEJ:
- zespołowa,
- indywidualna zróżnicowana,
- prezentacja.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- białe laski,
- czujniki cieczy,
- zegarek brajlowski,
- książki brajlowskie,
- gogle,
- tabliczka i dłutko do pisania brajlem,
- pętla induktofoniczna,
- aparaty słuchowe,
- projektor multimedialny,
- inne.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Powitanie i przedstawienie tematu zajęć.
- Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności.
- Rozmowa na temat niepełnosprawnych w środowisku, którym funkcjonują uczestnicy lekcji.
- Różnice między ludźmi z niepełnosprawnością, a tymi bez niej.
- Alternatywne sposoby komunikowania się z niepełnosprawnymi sensorycznie, jak np. alfabet Lorma, daktylografia do dłoni czy system językowo-migowy.
- Nauka, praca, życie codzienne osób z niepełnosprawnością sensoryczną.
- Pasje, hobby i zainteresowania niepełnosprawnych sensorycznie.
- Sprzęt ułatwiający wykonywanie pracy i życia, którymi posługują się niepełnosprawni sensorycznie.
- Oglądanie materiałów i pomocy, które pomagają niepełnosprawnym sensorycznie w codziennym funkcjonowaniu.
- Jak pomóc spotkanemu na ulicy niepełnosprawnemu sensorycznie.
- Ćwiczenia praktyczne; rozmowa, czynności codzienne, poruszanie się z białą laską i zasłniętymi oczami przez gogle, a także ze stoperami w uszach itp.
CZAS TRWANIA LEKCJI:
- 2 * 45 = 90 minut, tj. jedne zajęcia.
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
- mgr Krzysztof Wostal – pedagog, administratywista, tyflospecjalista, wyróżniony w konkursie Człowiek bez barier 2010, twarz kampanii społecznych, członek Rady Fundatorów i współzałożyciel Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących, Wiceprzewodniczący Zarządu Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym IX kadencji, działacz społeczny, prowadzący prelekcje i warsztaty w szkołach m.in. w ramach projektu Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Katowice pod nazwą „Miejska Dżungla”.
- druga osoba współprowadząca zajęcia.
KOSZT ZAJĘĆ:
- Koszty uzgadniane za każdym razem indywidualnie.
Lekcja o niepełnosprawności sensorycznej, to niesamowite przeżycie dla uczniów, nauczycieli, a także dla nas prowadzących.