LEKCJA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SENSORYCZNEJ

Tablica szkolna.

Wykorzystaj potencjał podstawy programowej w zakresie promowania wartości różnorodności, równości oraz anty-dyskryminacji. Zorganizuj w swojej szkole lekcję o niepełnosprawnych sensorycznie. Zaproś ludzi z niepełnosprawnością, którzy swoim życiem pokazują, że to nie problem i łamią stereotypy o niepełnosprawnych. Użalanie się nad sobą jest dla nich najbardziej nużącym, bezproduktywnym i niewdzięcznym zajęciem, jakie można sobie wyobrazić, więc szkoda na nie czasu.

ODBIORCY ZAJĘĆ:

  • Uczniowie szkół podstawowych.
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych.
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych.

TEMATYKA LEKCJI o niepełnosprawności:

  • Problematyka osób niepełnosprawnych sensorycznie (niewidomi, słabowidzący, głuchoniewidomi, słabosłyszący, niesłyszący).

CELE ZAJĘĆ:

  • Zdobycie, poszerzenie i ugruntowanie wiedzy na temat problemów osób niepełnosprawnych sensorycznie.
  • Niwelowanie negatywnych postaw wobec osób niepełnosprawnych sensorycznie, poprzez m.in. przekazanie informacji jak należy się zachowywać w stosunku do osób niepełnosprawnych (niewidomych, słabowidzących, głuchoniewidomych, Słabosłyszących, niesłyszących).
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych sensorycznie.
  • Zapoznanie się z różnymi, alternatywnymi wobec mowy sposobów komunikowania się z osobami niepełńosprawnymi sensorycznie.
  • Zmniejszenie dystansu wobec osób niepełnosprawnych sensorycznie.

METODY WYKORZYSTYWANE W TRAKCIE ZAJĘĆ:

  • oparte na działaniu,
  • obserwacji,
  • przeżywaniu,
  • słowno – poglądowe.

FORMY PRACY W TRAKCIE LEKCJI O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SENSORYCZNEJ:

  • zespołowa,
  • indywidualna zróżnicowana,
  • prezentacja.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • białe laski,
  • czujniki cieczy,
  • zegarek brajlowski,
  • książki brajlowskie,
  • gogle,
  • tabliczka i dłutko do pisania brajlem,
  • pętla induktofoniczna,
  • aparaty słuchowe,
  • projektor multimedialny,
  • inne.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  • Powitanie i przedstawienie tematu zajęć.
  • Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności.
  • Rozmowa na temat niepełnosprawnych w środowisku, którym funkcjonują uczestnicy lekcji.
  • Różnice między ludźmi z niepełnosprawnością, a tymi bez niej.
  • Alternatywne sposoby komunikowania się z niepełnosprawnymi sensorycznie, jak np. alfabet Lorma, daktylografia do dłoni czy system językowo-migowy.
  • Nauka, praca, życie codzienne osób z niepełnosprawnością sensoryczną.
  • Pasje, hobby i zainteresowania niepełnosprawnych sensorycznie.
  • Sprzęt ułatwiający wykonywanie pracy i życia, którymi posługują się niepełnosprawni sensorycznie.
  • Oglądanie materiałów i pomocy, które pomagają niepełnosprawnym sensorycznie w codziennym funkcjonowaniu.
  • Jak pomóc spotkanemu na ulicy niepełnosprawnemu sensorycznie.
  • Ćwiczenia praktyczne; rozmowa, czynności codzienne, poruszanie się z białą laską i zasłniętymi oczami przez gogle, a także ze stoperami w uszach itp.

CZAS TRWANIA LEKCJI:

  • 2 * 45 = 90 minut, tj. jedne zajęcia.

PROWADZĄCY ZAJĘCIA:

  • mgr Krzysztof Wostal – pedagog, administratywista, tyflospecjalista, wyróżniony w konkursie Człowiek bez barier 2010, twarz kampanii społecznych, członek Rady Fundatorów i współzałożyciel Polskiej Fundacji Osób Słabosłyszących, Wiceprzewodniczący Zarządu Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym IX kadencji, działacz społeczny, prowadzący prelekcje i warsztaty w szkołach m.in. w ramach projektu Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Katowice pod nazwą „Miejska Dżungla”.
  • druga osoba współprowadząca zajęcia.

KOSZT ZAJĘĆ:

  • Koszty uzgadniane za każdym razem indywidualnie.

Lekcja o niepełnosprawności sensorycznej, to niesamowite przeżycie dla uczniów, nauczycieli, a także dla nas prowadzących.

Zainteresowało Cię to? Chcesz się dowiedzieć więcej? Napisz teraz!

Podaj prosimy:

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres poczty elektronicznej 'e-mail' (wymagane)

Temat wiadomości 'w jakiej sprawie Piszesz' (wymagane)

Treść wiadomości (wymagane)



Komentarze są zamknięte.